Dnes je #WorldAntiCounterfeitingDeň . Boj proti falšovaniu je najvyššou prioritou úradu OLAF. Nelegálny obchod s falošným tovarom
- ohrozuje hospodárstvo EÚ,
- potláča inovácie
- a ohrozuje pracovné miesta.
- Nebezpečné výrobky, ktoré nie sú bezpečné, tiež ohrozujú zdravie občanov
- a naše životné prostredie # WACDay2020
Tlačový úrad OLAF to uverejnil 10.06.2020.
S uvedeným výpočtom
dopadu falošných a nebezpečných výrobkov sa nedá nič iné len súhlasiť.
EUIPO
Úrad EÚ pre duševné vlastníctvo.
EUIPO je Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo zodpovedný za správu ochrannej známky EÚ a zapísaného dizajnu Spoločenstva. Spolupracujeme aj s úradmi duševného vlastníctva členských štátov EÚ a medzinárodnými partnermi s cieľom ponúknuť podobné skúsenosti s registráciou ochranných známok a dizajnov v celej Európe a vo svete.
Menovaný úrad,
ktorý je súčasťou rovnakej svetovej organizácie, ktorý má pobočky v členských štátoch EÚ, má svoj rozpočet a smeruje svoje aktivity na :
- tvorbu legislatívy
- kontrolnú činnosť štátnych orgánov
- núti ku kontrolnej činnosti národné colné správy
- vedie súdne spora a necháva fyzicky likvidovať tovar ktorý je v rozpore s legislatívou pre duševné vlastníctvo
Medzinárodne zmluvy,
EÚ a národné legislatívne vymedzenia určite treba dodržiavať. Len tu chcem podotknúť, že na dodržiavanie podmienok stanovených uvedenými aktami je vynaložený enormný tlak. Tento tlak prichádza od vlastníkov uvedených práv – vo väčšine súkromných vlastníkov. Títo si svoje investované financie chránia a tvrdo vyžadujú robiť od štátov všetko pre to aby sa medzinárodné zmluvy dodržiavali.
Takto vzniká
zaujímavá skutočnosť – národné colné správy vynakladajú na kontrolu dodržiavania týchto medzinárodných zmlúv značnú aktivitu. Zameranou kontrolnou činnosťou vznikajú aj odhalenia porušovania zákonov ktoré stanovujú ochranu uvedených práv. Ešte raz pripomínam – je to správna činnosť, medzinárodné zmluvy treba dodržiavať – ale upozorňujem, nemôže to byť hlavná a jediná kontrolná činnosť národných colných správ.
Ak, vynecháme
kontrolnú činnosť špecializovaných útvarov národných colných správ v oblasti :
- drogy
- zbrane
- terorizmus
- pranie špinavých financií
tak kontrolná činnosť národných colných správ je nízka a neustále zatláčaná do úzadia. Okrem iných skutočností je to aj z dôvodu:
- nutnosti plnenia plánu výberu cla stanovenom ministerstvami financií
- boj o zachovanie pracovných príležitostí v prístavoch, na letiskách, špedičných firmách a iných
- tvrdý konkurenčný boj národných colných správ o dovozcov, investorov, investície…
- tvrdý konkurenčný boj na zachovanie pracovných miest v colných správach
- za 5 rokov zníženie počtu colných úradníkov zo 124 000 na 89 000 v EÚ
- nútenie stále viacerých činností národným colným správam – takých čo nemajú s colnou kontrolou nič spoločné
- v rámci globálnej ekonomiky neustále zrýchľovanie toku tovaru cez vonkajšie hranice EÚ
- zrýchľovanie vyclievania
- neustále zvyšovanie Schválených hospodárskych subjektov
Colný kódex – NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) č. 952/2013
Článok 3
Úloha colných orgánov
Colné orgány zodpovedajú predovšetkým za dohľad nad medzinárodným obchodom Únie, čím prispievajú k spravodlivému a otvorenému obchodu, realizácii vonkajších aspektov vnútorného trhu, spoločnej obchodnej politiky a ďalších spoločných politík Únie s vplyvom na obchod, ako aj k celkovej bezpečnosti dodávateľského reťazca. Colné orgány zavádzajú opatrenia zamerané najmä na:
a) ochranu finančných záujmov Únie a jej členských štátov;
b) ochranu Únie pred nekalým a nezákonným obchodom pri súčasnej podpore legitímnej obchodnej činnosti;
c) zaistenie bezpečnosti a ochrany Únie a jej obyvateľov, ako aj ochranu životného prostredia, ak je to vhodné, v úzkej spolupráci s inými orgánmi; a
d) udržanie primeranej rovnováhy medzi colnými kontrolami a uľahčením zákonného obchodu.
Pomohol som si s Colným kódexom,
aby sme získali predstavu o úlohách národných colných správ Európskej únie. Je to síce strohá právnická reč, ale predsa sa dá niečo určiť – čo vlastne, aké úlohy pre colné správy sú vytýčené a záväzné. Práve bod d, uvedeného článku 3 je nadmieru zaujímaví. Podľa mňa udržanie primeranej rovnováhy medzi colnými kontrolami a uľahčením zákonného obchodu – neznamená vynechanie, zlikvidovanie kontrolnej činnosti !
Už teraz počujem pripomienky
takéhoto charakteru – čo sa stane keď si objednám niečo zo zahraničného elektronického obchodu ? Dostanem sa k tovaru lacnejšiemu, nezaplatím clo ani DPH – čo aké kontroly. Ako jedinec je takýto dovozca spokojný, ale vlastne ten tovar nepreplatí ?
- domáci obchodník nezaplatí clo, DPH, daň zo zisku, odvody
- ak sa takýto tovar aj vyrába v rámci EÚ – zanikne výroba, pracovné miesta
- na viacej nezamestnaných – treba zvýšiť dane a odvody
Čo to tu ten autor píše,
ja získam lacnejší tovar, čo ma po financiách štátu – tie aj tak politici a vlády rozkradnú a rozhádžu. To je tiež možné, ale kto za to môže ? My všetci sme podľahli päť minútovej dôležitosti, túto máme raz za štyri roky – to je kým nevhodíme volebný lístok do urny.
Potom sa len od roku 1989 len čudujeme a čudujeme a čudujeme.
Záver
je vcelku jednoduchý. Ak ide o záujmy súkromných subjektov v rámci ochrany duševného vlastníctva – cesta ku kontrole sa nájde. Ak ide o nejasné financie štátov – kontrola sa utláča, až zaniká ! Potom sa na tie uniknuté financie my všetci poskladáme.
P.S.
Ak by ročne pri dovoze neunikalo 851 miliárd EUR, tak by sme si teraz nemuseli požičiavať 750 miliárd EUR a zadlžovať naše deti a deti našich detí !! Ešte keď vzniká podozrenie, že si vlastne požičiavame tie isté financie – ktoré nám v predchádzajúcom období ušli !! Pre koho je to dobré ?
Celá debata | RSS tejto debaty