Založ si blog

PVV – Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024

Zdroj informácii : TU

 

Počkal som si

na schválenie PVV v Národnej rade. Už pri prvom čítaní som sa pozastavil pri mojej obľúbenej téme. Tak prinášam zopár mojich pripomienok. PVV – bude zvýraznené a moje pripomienky budú kurzívou písané :

PVV – strana 59

 

BOJ PROTI DAŇOVÝM ÚNIKOM

Colná únia EÚ je moja hlavná téma záujmu. Musel som porovnať PVV predchádzajúcej zo súčasnou, tak som našiel že v nadpise chýba, alebo vynechali boj proti colným únikom. Podrobnosti : TU

 

Prioritou je dosahovať medzinárodne porovnateľné výsledky v boji proti daňovým únikom.

Ak si zoberieme do úvahy, že ročne pri dovoze tovaru do EÚ z tretích krajín ktoré sú mimo únie, unika najmenej 851 miliárd EUR, tak dosahovať medzinárodne porovnateľné výsledky je slabá až nesprávna  priorita. Porovnávajú DPH medzeru VAT- GAP, kde Slovensko dosahuje podpriemerné výsledky. Ale zase tu je len odhad o akú medzeru sa to vlastne jedná. Vychádza sa zo štatistických hlásení, daňových priznaní, colných deklarácii – to sú údaje ktoré sa dobrovoľne nahlasujú a prinajmenšom nemusia byť presné. S čiernou ekonomikou tu veľmi nepočítajú, vyčísľujú len rozdiel medzi sumou štatistickou a príjmom do štátneho rozpočtu.

Problém čiernej ekonomiky : TU a tiež TU.

Obrovská masa financií v globálnej čiernej ekonomike je dnes ako efekt snehovej gule: rútiaci sa dolu kopcom, neustále sa zväčšuje a nabaľuje na seba nové a nové financie.                                                                      Prioritou by malo byť – z čiernej ekonomiky a daňových rajov presmerovať tok financií do príjmovej časti rozpočtu Slovenska.

 

 

 

Budeme zvyšovať celkovú efektívnosť finančnej správy , plnenie jej cieľov sa bude každoročne vyhodnocovať vo výročnej správe.

Celková efektívnosť – je pekné slovné spojenie, hlavne je nič nehovoriace. Je tam skrytých tak veľa možností – čo treba robiť efektívnejšie : legislatívu, prácu zamestnancov, riadenie, kontrolu vnútornú, kontrolu subjektov ? Ak sa nestanovia správne priority a postup, tak sa nebude dať všetko naraz spraviť, nebudú tam žiadne merateľné výsledky.

 

Vo výročnej správe sa aj doteraz vyhodnocuje postup a výsledky finančnej správy. Popíšem tu jeden cieľ ktorý je medzi hlavnými kritériami hodnotenia úspechu práce colnej správy – stanovenie každoročnej sumy výberu cla. Takéto postupy sú zabehnuté v celej EÚ.

Ministerstvo financií pri zostavovaní rozpočtu na budúci rok stanoví v príjmovej časti aj očakávanú sumu výberu cla. Pritom clo je jeden z hlavných vlastných finančných zdrojov rozpočtu EÚ. Priemerne sa vyberie v rámci celej únie približne 20 miliárd EUR. Z tejto sumy dostanú štáty kde sa clo vymeralo a vybralo 20 % z vybratej sumy. Tak konečná suma ktorá sa rozdelí v členských štátoch je približne 4 – 5 miliárd EUR. Kde sa viacej vyclí tovaru – tomu štátu náleží vyššia suma za administratívnu náročnosť. Tu ale treba uviesť jednu závažnú skutočnosť, ktorú nechce z politikou nikto počuť : dane sa platia vo väčšine prípadoch v sídle daňového subjektu ! Clo sa môže, ako dávka určená pre rozpočet EÚ, vycliť na hociktorej pobočke colných úradov členských štátov – pobočiek je vyše 2 400 v colnej únii. Ako zabezpečiť plnenie plánu výberu cla na našej pobočke ? Colná sadzba je všade jednotná, podmienky viac-menej rovnaké, personál je tiež približne rovnaký. Rozdiel bude v prístupe k colnej kontrole ! Čo sa bude vyžadovať, či sa bude kontrolovať len časť dokladová, či sa bude robiť aj fyzická kontrola, bude sa požadovať colná zábezpeka ? Čím viac sa kontrolná činnosť obmedzovať – tak bude narastať predpoklad splnenia plánu výberu cla – tej časti ktorá prináleží do národného rozpočtu. Tak pre toto jednotlivé colné úrady v jednej krajine bojujú o dovozcov, aby vyclievali u nich, aby sa splnil plán stanovený ministerstvom financií. Boj o dovozcov medzi jednotlivými členskými štátmi je obrovský, namiesto spolupráce – krutý konkurenčný boj. Komisia tento moment nechce zobrať na vedomie, Generálne riaditeľstvo pre dane a clá je hluché a slepé.

 

 

 Ciele budú v oblastiach zahŕňajúcich integritu informácií o registrovaných daňových subjektoch,

Na to, aby sa o subjekte vedelo v určitom bode všetko – tak to by bola úplne perfektná vec. Dnes má subjekt tieto evidenčné čísla :

·         identifikačné číslo organizácie IČO

·         identifikačné číslo organizácie vytvorené colnou správou EORI

·         daňové registračné číslo

·         daňové registračné číslo pre DPH

·         ak podáva daňové priznanie na DPH v krajine kde nemá sídlo – má nakoľko zahraničných DPH čísiel

Určite som nespomenul všetky možnosti 27 členských štátov. Na záver to najlepšie – podľa Európskeho dvora audítorov bude až v roku 2025 spoločná databáza dovozu tovaru do EÚ. Dnes neviete čo vám váš daňový subjekt dováža z tretích štátov, alebo čo vyváža z EÚ. Ako sa potom dá robiť kontrolná činnosť obchodných aktivít ?

 

 

riadenie rizík,

EÚ je jeden z najväčších obchodníkov sveta. Ročne sa do únie dovezie tovar za 1 500 miliárd EUR, vývoz je v objeme 1 700 miliárd EUR. Je to obrovské množstvo tovaru – určite sa nedá celý objem skontrolovať. Riadenie rizík – to znamená zadávanie určitých rizikových faktorov je jediná správna cesta ako robiť fyzickú kontrolu efektívne. Systém informácií, ktoré sa v rizikovom profile dovozu zbehnú – znamená výber uvedenej zásielky na fyzickú kontrolu. Tu vzniká tento radikálny problém : na fyzickú kontrolu prídu príslušníci ktorí sú zodpovední za plnenie výberu cla podľa plánu stanoveného ministerstvom. Akú má motiváciu spraviť dôslednú kontrolu ? Ak sa niečo nájde, bude sa to riešiť ako kriminálna trestná činnosť – ostatní dovozcovia, aj keď budú mať všetko v poriadku, už nebudú svoje dovozy tam vyclievať. Zníži sa počet dovozov – to zapríčiní zníženie počtu zamestnancov, neplnenie plánu výberu – všeobecnú nespokojnosť.

Ja osobne vidím kontrolnú činnosť na lepšej úrovni  – v oblasti  drog, zbraní a materiálov ktoré sa môžu použiť na podporu terorizmu.

 

 

 podpora dobrovoľného platenia daní,

Dobrovoľné platenie daní je podľa mňa úplná utópia. Vždy sa bude niekto cítiť ukrivdený – že za jeho dane nedostal adekvátnu výhodu, službu pre seba a svoju rodinu. Jedna cesta by tu bola – veľa daní zrušiť úplne, ostatné znížiť na minimum. Paradoxne by sa to dalo zaviesť jediným spôsobom : začať dane platiť ! Všetci – bez výnimky – od pracovníka na dohodu – po najbohatšieho človeka na planéte. Ale pravdepodobne v najbližšej dobe nepríde k takémuto radikálnemu zlomu – preto sa o dobrovoľnom platení dane nedá vôbec uvažovať.

 

včasné podávanie daňových priznaní a platenie daní, správnosť informácií v daňových priznaniach, riešenie daňových sporov, manažment výberu daňových príjmov a transparentnosť a zodpovednosť voči verejnosti a vláde.

Pri týchto cieľoch buď niekto zabudol, alebo naschvál nenapísal : FS bude robiť prísnu, rýchlu, spravodlivú a presnú KONTROLNÚ ČINNOSŤ !

 

 Budeme pokračovať v medzinárodnej spolupráci v oblasti daní na úrovni EÚ a OECD. Zameriame sa na efektívne využívanie informácií získaných z medzinárodnej výmeny informácii na zamedzenie znižovania základu dane presunom ziskov do zahraničia.

Program Fiscalis 2020 je programom Európskej únie (EÚ) zameraným na spoluprácu v oblasti daní. Program VIES je na podporu kontroly DPH. Neúplnosť údajov, veľké množstvo výnimiek pri odovzdávaní údajov – to všetko zabraňuje efektívnej správe daní a cla. Zoberme si stav v EÚ – bohaté členské štáty tlačia na chudobnejšie – aby zaviedli jednotnú daň. Aby nízkymi sadzbami nemohli priťahovať investorov a investície. Chudobné štáty tlačia na tie bohaté – aby nedovolili matkám firiem prevádzať financie od svojich dcér ktoré v krajine vyprodukovania zisku nič nechcú zaplatiť. Ako a kde je tu priestor na spoluprácu ? Jeden taký priestor predsa vzniká – globálna čierna ekonomika.

 

 

Zintenzívnime práce na modernizácii a rozširovaní zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia. Budeme dbať na len nevyhnutnú administratívnu a finančnú záťaž daňovníkov.

Dobrovoľné platenie daní, zníženie administratívy a finančnej záťaže daňovníkov, zvýšenie výberu daní a cla – to sa spolu nedá dokázať.

 

Zanalyzujeme možnosti zavedenia tzv. reverse charge.

Tento spôsob platenia DPH až na samom konci – predaja tovaru koncovému spotrebiteľovi vyrieši len jeden problém –  nezákonný nadmerný odpočet DPH. Toto opatrenie navrhovali daňové úrady už mnoho rokov, hlavne ako opatrenie proti karuselovým podvodom a stratenom obchodníkovi. Daňová udalosť a následne aj daňová povinnosť vzniká a v niektorých prípadoch pri DPH aj zaniká – aj v iných prípadoch. Tieto ešte nikto nechce riešiť.

 

Budeme budovať analytické kapacity finančnej správy so zameraním na efektívnejší manažment rizík a na podporu adresných opatrení na zvyšovanie efektivity výberu daní.

Analýza rizík – metodika kontroly – školenia kontrolórov – môže zvýšiť výber cla a daní.

 

 Zároveň budeme každoročne zverejňovať podrobnú správu o veľkosti únikov na jednotlivých daniach a dôvodov únikov. Súčasťou návrhov na ich zníženie bude zohľadnenie behaviorálnych aspektov, na tento účel bude na ministerstve financií zriadený špecializovaný útvar.

Pri špecializovaných útvaroch je podmienka úspechu – ako sa budú dať ich výstupy aplikovať v každodennej praxi. Tu až určité obdobie preukáže odôvodnenie opodstatnenie takéhoto útvaru.

 

Luxemburský kompromis na zastavenie politiky prázdnej stoličky – rok 1966

30.11.2020

Rada a Komisia je pod stálym tlakom prerozdelenia plánu obnovy a finančného rozpočtu na roky 2021-27. Hlavné kontúry už boli stanovené, ale ako to už pri financiách vždy je – každý by chcel zo spoločného koláča si odtrhnúť väčší kus ako mu bol pridelený. Politici si tým chcú udržať zdanie napĺňania predvolebných sľubov, poprípade plnenie vládnych programov [...]

Trestanie odobratím financií z EÚ – odovzdáva minister Korčok do Bruselu

18.11.2020

Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Ivan Korčok: ,,Veto Poľska a Maďarska komplikuje dohodu o rozpočte a pláne obnovy v EÚ. Nie je to však koniec rokovaní“ Šéf slovenskej diplomacie bude apelovať na svojich kolegov v Poľsku a Maďarsku, aby neblokovali kompromis vyrokovaný nemeckým predsedníctvom. ,,Veto Varšavy a Budapešti ešte neznamená koniec [...]

V4 alebo V2 alebo Európske spojené štáty ? ?

09.11.2020

Slovensko a Česko mlčia – Maďarsko a Poľsko zvažujú bojkotovať zámer Európskej únie. Tak ako som to popísal už minulom článku : dohoda medzi Európskym parlamentom a Radou o možnosti potrestania vlády štátu, ktorý nebude dodržiavať široko definovanú zásadu právneho štátu. Trestať sa bude podľa návrhu dať už aj podozrenie z takéhoto konania. Nebude sa čakať [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo najmenej 22 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

miroslavjurco

Každý chce Vaše dobro - nadajte si ho vziať !

Štatistiky blogu

Počet článkov: 50
Celková čítanosť: 111389x
Priemerná čítanosť článkov: 2228x

Autor blogu