Zdroj : Európsky parlament – Výbory
Každý zázrak trvá tri dni,
pri niektorých závažných odhaleniach, ktoré nie sú pre financie uložené v daňových rajoch, alebo pre ich skrytých majiteľov príjemné – trvajú ešte menej.
Základom celého článku bude práve táto Správa :
Dokument na schôdzu
A8-0357/2017 – 16.11.2017
SPRÁVA
o vyšetrovaní prania špinavých peňazí, vyhýbania sa daňovým povinnostiam a daňových únikov
(2017/2013(INI))
Vyšetrovací výbor na preskúmanie prípadov porušenia práva Únie a nesprávneho úradného postupu pri jeho uplatňovaní v súvislosti s praním špinavých peňazí, vyhýbaním sa daňovým povinnostiam a daňovými únikmi
Spravodajcovia: Petr Ježek, Jeppe Kofod
Dá sa to nazvať spolupráca ?
V uvedenej správe mňa hlavne udivila „spolupráca“ troch základných pilierov Európskej únie : Európsky parlament, Komisia a Rada.
Rozhodnite si sami čo to vlastne je – niektoré body Správy
D.,
keďže pranie špinavých peňazí zahŕňa zatajovanie peňazí pochádzajúcich z nezákonnej činnosti vrátane medzinárodných trestných sietí s cieľom zakryť pôvod nezákonne získaných výnosov tak, aby sa zdalo, že pochádzajú zo zákonných zdrojov; keďže takéto trestné činy sú známe ako predikatívne trestné činy a podľa odporúčaní Finančnej akčnej skupiny (FATF) z roku 2012 a štvrtej smernice o boji proti praniu špinavých peňazí (AMLD) uplatňovanej od 26. júna 2017 zahŕňajú daňovú trestnú činnosť;
F.,
keďže tento výbor bol zriadený po uverejnení tzv. panamských dokumentov; keďže panamské dokumenty predstavujú najväčší únik informácií o praní špinavých peňazí, vyhýbaní sa daňovým povinnostiam a daňových únikoch, ku ktorému doposiaľ došlo; keďže 2,6 terabajtov dôverných informácií, ktoré unikli z advokátskej kancelárie a licencovanej správcovskej spoločnosti Mossack Fonseca, obsahovalo 11,5 milióna dokumentov a predstavuje viac údajov ako Wikileaks (2010), Offshore Leaks (2013), Luxleaks (2014) a Swissleaks (2015) spolu;
6. Medziinštitucionálna spolupráca
177.
víta spoluprácu s Komisiou, pokiaľ ide o vypočutia pána predsedu Junckera a komisárov Jourovej a Moscoviciho, ako aj účasť úradníkov Komisie na schôdzach výboru; vyjadruje však poľutovanie nad tým, že niektoré z odpovedí poskytnutých počas výmeny názorov boli plne neuspokojivé;
181.
pripomína, že napriek žiadostiam adresovaným Rade neboli výboru sprístupnené žiadne postačujúce dokumenty; spochybňuje preto politickú vôľu Rady posilniť transparentnosť a spoluprácu v boji proti daňovým únikom a praniu špinavých peňazí alebo dodržiavať zmluvu a zásadu lojálnej spolupráce; zdôrazňuje, že Parlament sa domnieva, že občania by mali mať možnosť vidieť pozície svojich vlád k takýmto dôležitým otázkam;
182.
s poľutovaním poznamenáva, že od zriadenia vyšetrovacieho výboru Európskeho parlamentu pre panamské dokumenty sa Rada pokúša brániť jeho práci, a to aj vydaním podkladového dokumentu Výboru stálych predstaviteľov týkajúceho sa výboru PANA 1. júla 2016, v ktorom vyzval na koordinovaný a zjednotený prístup členských štátov na obmedzenie rozsahu vyšetrovania a na obhajované odmietnutie účasti na vyšetrovaní za určitých okolností;
184.
konštatuje, že spolupráca zo strany skupiny Rady pre kódex správania (zdaňovanie podnikov) bola zatiaľ veľmi neuspokojivá a že to samo osebe predstavovalo vážnu prekážku v činnosti a zisteniach výboru PANA;
7. Závery
188.
konštatuje, že základným problémom zakotveným v panamských dokumentoch je pohyb peňazí medzi rôznymi jurisdikciami v daňových rajoch aj mimo nich s cieľom neplatiť dane alebo vyprať špinavé peniaze; nazdáva sa, že je naliehavo potrebná väčšia politická vôľa, lepšia tvorba právnych predpisov a dôraznejšie presadzovanie a monitorovanie existujúcich pravidiel na boj proti týmto postupom;
190.
konštatuje, že nedostatočná spolupráca a koordinácia medzi inštitúciami EÚ a jej agentúrami, členskými štátmi a príslušnými orgánmi v súvislosti s rôznymi právnymi predpismi týkajúcimi sa daňových únikov, vyhýbania sa daňovým povinnostiam a prania špinavých peňazí je systémovým problémom;
201.
pripomína, že Komisia nie je dostatočne vybavená, pokiaľ ide o zdroje na zabezpečenie plného presadzovania právnych predpisov EÚ na boj proti praniu špinavých peňazí, daňovým únikom a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam;
207.
vyjadruje poľutovanie nad nedostatočnou spoluprácou niektorých inštitúcií EÚ s výborom PANA; konštatuje, že to predstavuje porušenie zásady lojálnej spolupráce;
208.
konštatuje, že uzavretá a tajnostkárska povaha, ako aj neúčinné pravidlá o rozhodovaní založenom na širokom konsenze skupiny Rady pre kódex správania (zdaňovanie podnikov) škodí účinnému a pohotovému formulovaniu, prijímaniu a vykonávaniu nevyhnutných právnych predpisov na boj proti daňovým únikom v rámci EÚ; zdôrazňuje preto potrebu lepšej zodpovednosti a transparentnosti, pokiaľ ide o opatrenia, vyhlásenia a pozície členských štátov zapojených do tejto skupiny, a potrebu dôkladnej reformy skupiny pre kódex správania;
210.
hlboko ľutuje, že s delegáciami výboru PANA sa odmietol stretnúť veľký počet zainteresovaných strán, alebo že odmietli vystúpiť pred výborom PANA alebo neodpovedali na otázky uspokojivým spôsobom;
211.
odsudzuje vraždu maltskej novinárky Daphne Caruanovej Galiziovej, jednej z novinárov, ktorí stáli v prednej línii boja proti korupcii a praniu špinavých peňazí, ktorá podala rozsiahlu reportáž o panamských dokumentoch a 16. októbra bola zavraždená pri explózii bomby nastraženej v aute; opakuje, že takéto prípady sú v členských štátoch absolútne neprijateľné;
Záver
Ak si živnostník neoprávnene odpočíta náklady z daňového základu, pri elektronickej pokladni nevydá pokladničný blok, tak bude jeho priestupok ohodnotení sankciou.
Ak tri základné piliere Európsky parlament, Komisia a Rada nespolupracujú pri mnoho krát sto miliardových podvodoch, tak sa nič nedeje, nie je politická vôľa – skutok sa nestal.
Uvedené dva odstavce sú ako rovnoramenná váha – čím viacej sa dostane financií do čiernej ekonomiky a následne do daňových rajov – o toľko viac sa musí vybrať daní z tých ktorí sú ešte ochotní dane platiť. Je ich stále menej a menej, lebo keď všetko zaplatia – skrachujú a zaniknú.
Na roky 2021-27 EÚ pripravuje do svojho rozpočtu minimálne tieto nové dane :
- 3 % zo základu všetkých subjektov ktorý platia daň z príjmu
- 20 % z predaja emisných kvót
- 0,80 €/kg ne recyklovaného plastového odpadu
Podrobnosti o colnej únii
https://miroslavjurco.blogspot.com/
https://twitter.com/miroslavjurco1?lang=sk
https://www.linkedin.com/in/miroslav-jur%C4%8Do-b85183155/detail/recent-activity/posts/
https://disqus.com/by/miroslavjurco/
https://www.youtube.com/channel/UCBVUAK9C1t5UnhGGWl_zkbA?view_as=subscriber
https://blog.hlavnespravy.sk/moje-blogy/
Ďakujem pekne za komentár, "Boh vysoko ...
Podľa mňa hrozný blog. Lebo je pravdivý. ...
Ďakujem pekne za komentár, už dnes to nie ...
Perfektný blog. Áno, tak to dopadne vždy, ...
Celá debata | RSS tejto debaty