Posunutie colnej únie na ďalšiu úroveň : akčný plán

30. septembra 2020, miroslavjurco, Dane a clá Európska komisia Európsky parlament Rada

Európska komisia vypúšťa

jeden akčný plán za druhým. Plánovanie akcií, ktoré vedú k zmene v určitom časovom poriadku, je dobrá vec. Len sa to nesmie vymyslieť v úzkej centrálnej jednotke, ktorá ma strašne ďaleko k reálnemu výkonu colnej služby, bez účasti 27 členských colných správ – na ktoré je prenesená zodpovednosť.

Colné orgány členských štátov sú v rámci colnej únie EÚ pred prepustením tovaru do voľného obehu na colnom území EÚ zodpovedné za vykonanie širokej škály kontrol, ktoré majú chrániť príjmy EÚ, ako aj bezpečnosť a ochranu, zdravie a prosperitu občanov a podnikov EÚ.

Hneď na úvod Akčného plánu Komisie sa jasne a definitívne ustanovuje – kto je zodpovedný ! Podľa Lisabonskej zmluvy má síce Komisia výhradnú právomoc v rámci Colnej únie, ale to sa do Akčného plánu pozabudlo napísať. Asi to tam nebolo potrebné napísať, autor – Komisia to vie, hádam to nebude prezrádzať aj druhým – možno by časť zodpovednosti padla aj na autorku Akčného plánu – Komisiu.

V posledných rokoch sa ukazuje, že colné orgány členských štátov pri plnení svojich rozličných úloh zápasia s ťažkosťami.

Krásne, politicky, diplomaticky napísané – colné orgány sú nefunkčné. Na tvorbe tohto Akčného plánu určite spolupracoval, alebo bolo hlavným autorom, jedno z generálnych riaditeľstiev Komisie – Generálne riaditeľstvo pre dane a clo. Ak členské štáty pri plnení úloh zápasia s ťažkosťami – je na mieste otázka :s čím zápasí Komisia a jej Generálne riaditeľstvo pre dane a clo ?

Napriek rozsiahlej modernizácii colných predpisov EÚ v roku 2016 preukázateľne existujú problémy, akým je podhodnocovanie tovaru s cieľom vyhnúť sa clám a DPH[1], ako aj pašovanie nedovoleného alebo nebezpečného tovaru.

[1]               Vypočítalo sa napríklad, že potenciálne straty ciel a DPH v dôsledku podhodnotenia dovozu textilu a obuvi z Číny do jedného členského štátu dosiahli za obdobie 2013 – 2016 takmer 5,2 miliardy EUR. Pozri správu Európskeho dvora audítorov č. 19 z roku 2017: „Dovozné postupy: nedostatky v právnom rámci a neúčinné vykonávanie ovplyvňujú finančné záujmy EÚ“.

Odhaliť, spočítať a vyčísliť škodu je potrebná vec. Lena zase mi tu chýba aj otázka – prečo sa tak deje ? V tomto prípade ide o Veľkú Britániu – tak tej už môžeme vyčísliť úniky, Brexit to povoľuje. Len už znova zabudli pripomenúť – výhradnú právomoc v colnej únii má – Komisia ! A ešte dôležitejšia informácia je : tu sa nejedná o zlyhanie jedného členského štátu, jednej colnej správy – tu ide o systémové zlyhanie EÚ !

O tomto systémovom zlyhaní

som informoval listom prezidentku Komisie, kde som jej vymenoval inštitúcie kam som to tiež zaslal, alebo kde som to osobne prezentoval :

Kde som moje bol odhady a analýzy osobne prezentovať :

 

Kde som moje odhady a analýzy poslal v písomnej forme :

 

V Európskej únii :

 

Slovenská republika :

 

Čo zapríčiňuje súčasný stav colnej únie :

Záver,

na ozrejmenie časti úvodu Akčného plánu Komisie asi toľko. Len neviem prečo tam nespomenuli skutočný únik na cle a daniach pri dovoze tovaru z tretích krajín. Nenapísali to – lebo sa im to nehodí a hlavne : my riadime, zodpovednosť majú predsa členské štáty. Potom namiesto znižovania sadzieb, zrušenia niektorých daní sa deje pravý opak ! My nič – my len máme výhradnú právomoc – preto sme spravili Akčný plán !

Zdroj informácií : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?qid=1601332545925&uri=COM:2020:581:FIN